Out of the Box – Deurdenken

In dit eerste artikel van de “Out of The Box” categorie, wil ik een nieuwe manier van denken met je delen. Met deze denkmethode kun je meer halen uit je commerciële inspanningen en onderhandelen in een nieuw perspectief zetten. Deze denkmethode bevrijdt je tijdelijk van je reguliere manier van denken. Zet je gedachtes nu even opzij, haal een aantal keer diep adem en stel je geest open voor hetgeen dat komen gaat. Visualiseer jezelf nu een lege ruimte met alleen maar deuren, overal om je heen. Herinner je jezelf de deuren scene uit de Matrix of de Keymaker? Zo niet dan helpt het filmpje hiernaast je op weg. Welkom in je nieuwe werkelijkheid.

Bedenk je nu dat iedere deur een hindernis voorstelt. Voordat je bij je doel komt moet je de deur openen. Om een deur te openen heb je de sleutel nodig, simpel. Net als in de echte wereld moet je de sleutel zoeken, en dat vergt oprechte aandacht. Door om je heen te zoeken vind je de sleutel, open je de deur en bereik je misschien wel je doel. Achter iedere deur kunnen echter naast hetgeen dat je wil bereiken ook verschillende andere deuren liggen. Hoe meer deuren je ziet en hoe meer sleutels je vindt, des te groter wordt je bereik en bewegingsvrijheid.

Nu ben je weer terug op aarde. Je vraagt je af wat dit alles te maken heeft met commercieel denken en je doelen bereiken. Met een deur bedoel ik over het algemeen een persoon, of een hindernis of bezwaar bij een persoon. Stel je werkt op de verkoopafdeling van een bouwmachineproducent en wil graag Bedrijf X één of meerdere producten verkopen. Je hebt echter geen idee met wie je moet spreken om de deal te sluiten…

Alle medewerkers binnen Bedrijf X zijn potentiële deuren. Het is belangrijk om te weten welke deuren je moet openen en/of obstakels je moet overwinnen om bij de juiste persoon te komen. Hier geldt, hoe meer deuren je opent, hoe meer personen je spreekt, hoe beter je inzicht in het functioneren van het bedrijf. Door de deuren in kaart te brengen, en steeds opzoek te gaan naar de juiste sleutels heb je oprechte aandacht nodig.

Investeer tijd in personen en ontdek wat ze oprecht belangrijk vinden. Als jij daarin kan voorzien of compassie bij kan tonen, op wat voor manier dan ook, dan ben je zelf ook plotseling in een deur veranderd. In dat geval heb je een win-win situatie en nieuwe kansen gecreëerd. We kunnen op dat moment spreken van D2D (deur tot deur), de sleutel voor succesvol netwerken en commercieel denken!

Deurdenken